onsdag 11. mai 2011


Fokuser på mulighetene
I en samtale er det mer å hente i å fokusere på muligheter og hvordan situasjonen ser ut når den er løst, enn å grave seg ned i problemenes detaljer. Det er også viktig å ha klart for seg at den som bærer skoen, er den som best vet hvor den trykker. Kom derfor ikke med råd hele tiden. Råd kan selvsagt være av verdi, men for å skaffe virkelig motivasjon og oppfordre andre til handling, er det viktig at de selv får mulighet til å finne egne svar.

Nils ble rammet av leddgikt i en alder 32 år og følte verden falt i grus. Han jobbet som elektriker i Nordsjøen og tjente grovt med penger. I tillegg hadde han mye fritid som han benyttet til jakt og fiske med kammerater. Han og kjæresten Sigrid hadde planer om å gifte seg og få barn sammen. Sigrid, som jeg kjente fra før, anbefalte at han tok kontakt med meg for en prat. Hun var bekymret for Nils og mente han hadde for negativt fokus på egne fremtidsutsikter. Jeg lyttet til hans historie. – Nå må jeg slutte som elektriker, sa han – økonomien vil gå til helvete og vi må bare skrinlegge våre planer om å bygge hus. Han var preget av katastrofe tanker om egen framtid. Fokusering på problemene gjorde at han ikke så hvilke mulighetene som tross alt lå der. Nå kunne jeg selvsagt bedt han om å ta seg sammen, og kommet med råd hvordan han kunne løse opp i flokene. Det ville ikke beveget han en tomme i riktig retning. Vi måtte begge først bli enige om nå situasjonen. Fra å være en godt betalt elektriker, med en interessant jobb som ga mye fritid, var han nå nødt til å finne en annen løsning. Han ønsket fortsatt å gifte seg med Sigrid og stifte familie. Dette ønske medførte at han måtte tjene penger. Han hadde to alternativ, trygd eller inntekt fra arbeid. Han ønsket å arbeide. Hva ønsket han å arbeide med? Hvilke hindringer ville han møte i den sammenheng? Hvor kunne han be om hjelp? Hvordan ville han løse de utfordringene/hindringene han møtte? Han svarte på samtlige spørsmål og fulgte opp med handling. Han fant egne løsninger og svar. Jeg var kun en som fulgte han på veien, heiet når det var nødvendig og stilte spørsmål for å løse opp floker som oppstod.
            - Takk, sa han til meg etter tre måneders samtaler – du fikk meg til å se det hele med andre briller. Han er nå ferdig utdannet lærer i yrkesfag. Har fast jobb, en brukbar inntekt, og  en god del mer fritid enn  folk i andre yrker.

Jeg har hatt stor nytte av min utdannelse og praksis som coach. Det er ikke hvordan vi har det, men hvordan vi tar det, som teller når vi blir rammet av sykdom eller møter motstand ellers i livet. Vi kontrollerer selv våre ideer, holdninger, følelser og handlinger. Det er viktig å ha oppmerksomheten rettet mot muligheter og ressurser, men det kan være vanskelig å tenke slik når man blir kastet inn i en krise i livet. Den største motstanderen vi møter, er ofte oss selv. Det er gjerne tanker og tvil som gjør at vi holder igjen med mål og drømmer. I coaching arbeider jeg blant annet med å få disse negative tankene til å miste sitt faste grep.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar