lørdag 16. april 2011

HVA ER SUKSESS?


Begrepet suksess er i vårt samfunn i stor grad relatert til karriere eller å utføre en bragd som blir omtalt i pressen. Jannicke besteg, i en alder av trettisju år, Kilimanjaro, verdens høyeste frittstående fjell. Hun fortalte at det måtte et sykdomsvarsel til før hun begynte å åpne seg for sine indre drømmer. Flott, sier jeg, men det er ikke like bra når man nedvurderer andres krav til livskvalitet. I samme intervju virker det noe nedlatende når intervjuobjektet sier: - Mange lever sine liv gjennom tv og realityserier. Hun er ikke alene, det har blitt en trend å binde suksess opp mot å bestige fjelltopper. Jeg har sett nesten samtlige Hotell Cæsar episoder, og gleder meg alltid til neste episode.  Jeg har levd et rimelig utfordrende liv, brukt mine evner, tatt valg, stiftet familie, har ni barnebarn, vært gift i over tretti år, og har en grunnstemning av glede i livet. Jeg har aldri utført noen bragd som er verd overskrifter i noe tidsskrift, men mange har gitt meg tilbakemelding om at mine bøker har gledet og inspirert dem.

             Prøv ikke å bli en mann med suksess,
          prøv heller å bli en mann med verdier.
                                      Albert Einstein

På flytoget til Oslo leste jeg en artikkel om Steinar. Han var økonomisjef i en kommune og følte seg sliten og overarbeidet. Hjemme ventet kone og barn som så lite til faren sin. En velkjent skvis for mange, men få gjør noe med det. Utad var han prototypen på en person med suksess. God utdannelse og en lederstilling med høy, lokal profil. Men Steinar gjorde et uvanlig valg. Han forlot toppstillingen i kommunen for å jakte på feilparkerte biler. Han gikk ned nitti tusen i lønn, men fikk mer fritid. Denne fritiden ville han bruke på familien, friluftsliv og pedagogisk seminar. Det var en modig avgjørelse som det står respekt av. Han mistet sin lokale status, måtte gi slipp på identiteten knyttet til yrket, men fikk i bytte helt andre verdier.

Jan Erik Langangen var på 90 tallet en genierklært ung toppleder i den gang UNI Storebrand. Han måtte slutte i jobben og opplevde slik en bratt nedtur. I ettertid uttalte han at det var bra han ikke lyktes i selskapet. – Slik ble jeg tvunget til å ta vare på livet mitt, sa han blant annet. Han pekte på at han ved flere anledninger hadde brukt utrykket ”medaljens bakside” om det å være toppleder. Nå hadde han store problem med å forstå hvilken medalje han hadde pratet om.
         
Kan du ikke ha både karriere og ekteskap? Vel, noen kan det. Og noen kan sjonglere med syv baller, samtidig som de spiser et rekesmørbrød. Suksess er ikke ensbetydende med høy utdannelse, lederstilling, bli rik, eller til stadighet å bli omtalt i Se og Hør. Suksess er å blomstre fritt, sette seg personlige mål og nå disse målene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar