tirsdag 8. mars 2011

En dråpe vann kan...

En dag leste jeg en nyhet i Nettavisen. Det ble meddelt at boligmarkedet var nær et krakk og at prisene ville rase med 25 prosent. Det var en måned før jeg selv skulle selge min leilighet og flytte inn i et nytt hus. Jeg ble selvsagt engstelig og klikket meg inn på nyheten. Der kunne jeg lese at en sjefsøkonom, på et seminar, hadde uttalt at det var 30 prosent sjanse for at boligprisene i tiden framover ville stupe med 25 prosent. Det var jo egentlig en god nyhet tenkte jeg. Det var altså 70 prosent sjanse for at prisene ikke falt ned på et slikt nivå. Hvorfor hele tiden vinkle alt negativt?


 
Lykke er en subjektiv opplevelse. Vi blir lykkeligst når vi tenker minst mulig på å være det. Jeg traff en gammel venn fra arbeidslivet for en tid tilbake. Da jeg oppdaget ham formet jeg munnen i et stort og vennlig smil, og jeg følte samtidig en glede inni meg et sted. Et møte mellom to mennesker som endte opp i en lengre samtale, om gamle dager, over en kopp kaffe. Den gode følelsen satt i hele dagen. Vi kompliserer ofte vår egen tilværelse. Livet består langt på vei av små gleder, ikke av de store lykkeskyene. Små gleder finnes over alt, det handler bare om å ta vare på dem. Det virker som mange strever med å finne disse enkle, dype gledene. Jeg har erfart at det i stor grad handler om innstilling og evne til å tenke positivt.

I dag har vi økonomi til å reise gjennom mange land, se verdens høye fjell og nyte livet på et cruiseskip. Men vi bør ikke glemme den glitrende duggdråpen i gresset like utenfor døren vår. - En dråpe vann kan speile byens silhuett, med høyblokk, kirkespir og restauranter, folk som lemper stein og går seg vill og elsker uten mål og mening, sier Harald Sverdrup. Godt sagt.

Negative og gode følelser er forbundet med hverandre på en slik måte at en god følelse kan hindre en dårlig og omvendt. Glede kan jagemismot bort.

Fortsetter i neste innlegg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar