torsdag 17. mars 2011

Satt i bås som uføretrygdet

Hadde en spesiell opplevelse for en tid tilbake. Vi skulle gå til anskaffelse av en varmepumpe. Under installasjonen sa selgeren at vi kunne ta den uten kontant betaling med månedlige innbetalinger uten rente. Jeg ville teste systemet og spurte selgeren om han kunne sjekke hos Elcon finans. Etter kort tid kom svaret, jeg kunne ikke innvilges denne kreditten. Da ble jeg virkelig interessert. Jeg har i hele mitt lange liv aldri hatt en anmerkning, knapt en purring på en regning. Jeg har mange års erfaring som namsmann, samt innehatt en ledende stilling i selskapet Lindorff. Slik kjenner jeg systemet. Min økonomi er rimelig solid.  Jeg ringte selskapet. Saksbehandleren sa årsaken var en samlet vurdering. De kunne ikke finne noen anmerkninger og min økonomi virket sunn. Men det var altså en "samlet vurdering."

Grunnen til avslaget lå klart opp i lyset. Jeg var nylig blitt innvilget uførepensjon i en alder av 60 år. Er du ufør blir du satt i bås. Slik er det bare. Men varmepumpe fikk jeg, men det ikke peonget med denne artikkelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar