onsdag 2. februar 2011

46 år, hver dag ved samme kafébord

Skal bruke mye av dagen til å forberede foredrag om kaffe og kaféliv i Norge. Alt med utgangspunkt i boka jeg nylig har utgitt "Smak på livet". Under arbeidet med boka traff jeg mange hyggelige folk med til dels utrolig historier. I Ålesund kom jeg over Jan og gutta. De møtes hver morgen klokken 6 på samme kafé, ved samme bord. Jeg ble invitert og ankom kafeen klokken 6 presis. Jan satt ved bordet sitt.. - Jeg har vært her hver morgen klokken 6 siden 1964 sier han og humrer. Han ler ustanselig. Foran meg har jeg en godlynt, snill mann, midpunkt i enhver forsamling. - Dette er blitt en livsstil , sier han - møte opp her, lese Sunnmørsposten, ta opp aktuelle problemstillinger og diskutere fotball. Finnes ikke bedre måte å åpne dagen på enn å møt andre til et sosialt samvær før arbeidsdagen begynner.

Herlig å møte mennesker som går utenfor opptråkkete stier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar