søndag 20. februar 2011

Færre klemmer gir flere bøller


FÆRRE KLEMMER GIR FLERE BØLLER
Flere forskere hevder at usympatiske bøller sannsynligvis har fått få kjærtegn fra mor og far. De hevder at mangel på kjærtegn gjør at barn tidlig utvikler aggressiv oppførsel i forhold til jevnaldrende. Det er en sammenheng mellom voldelig oppførsel hos barn og lite fysisk nærhet i forhold til foreldrene, sier professor Tiffy Field som la fram en omfattende studie om emnet for kollegaer i American Psychologial Accociation. 

Apene lyser hverandre fordi det bedrer forholdet mellom individene. Vi har ingen pels, men vi kan stelle hverandres hår. Jeg elsker stunden hos frisøren. Få håret vasket, kjenne virkningen av hodebunnsmassasjen, prate med frisøren og se meg fornøyd i speilet etter behandlingen. Det er ikke noe galt i å ha et nært forhold til frisøren sin, det gir meg økt livskvalitet. 

Meningsfull omsorg og kjærlighet vokser ut av og bygger på den enkle, men viktige berøringen. Vi er alle født med behov for å bli berørt. Men vi utvikler over tid territorier og soner vi kaller personlige områder. Grensene for disse personlige områdene kan være kulturelt bestemt, og være en arv fra våre foreldre/vårt oppvekstmiljø.

Jeg deltok på seminar på nittitallet og ble plassert ved siden av en hyggelig kvinne ved middagsbordet. Vi konverserte høflig med hverandre og pratet om løst og fast. Jeg benyttet anledningen til å følge opp praten ved middagsbordet. Jeg er av den mer impulsive typen og spurte henne under samtalen hvem hun egentlig var. Hun så nervøst på meg og sa: - Jeg er gift, har tre barn og er trofast. Jeg ble fort klar over at jeg hadde trampet inn i hennes intimsone og beveget meg derfor hurtig ut igjen.
           

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar