mandag 28. februar 2011

Nå sovner jeg som en stein


I går var jeg på årsmøtet i RBK. Der traff jeg en kompis som pekte på at jeg var så seriøs på Facebook. Han mente jeg måtte bruke mye tid på  bloggene mine. Nei, kjære venn, jeg bruker maks 10 min. hver dag da jeg i bloggene mine tar utsnitt fra mine 2 bøker Pingvineffekten og Smak på livet. Begge opplagene er snart utsolgt og jeg synes derfor det er moro å dele innholdet med de som ikke har kjøpt bøkene. Årsmøtet gikk etter planen, mye tyder på at vi går mot et nytt seriemesterskap!

VI STÅR PÅ TERSKELEN TIL TANKENS TUSENÅR

            Den viktigste oppdagelsen i vårt århundre
            er det faktum at menneskene er i stand til
            å forandre hele sin være og levemåte,
            ved å forandre måten å tenke på.
                                   Williams James
                                   Professor Harvard University

Vi har store kunnskaper om vår egen kropp, men vi vet svært lite om tankens kapasitet, kraft og makt. I dag forskes det seriøst på området. Nyere forskning fører til stadig nye avsløringer om tankens kraft. I dag kan man faktisk følge og registrere en tanke i hjernen i det den oppstår.

Hodet vårt er full av tanker. Vi skal visstnok ha ca. femti tusen tanker i hodet hver dag og det meste er faktisk tull og tøys. Det kan være personlige, subjektive meninger, oppfatninger, tolkninger og hypoteser. Inn i mellom alt dette kan det ligge en eller annen sannhet.

 Kan jeg jage bort tankene som bare dukker opp i hodet mitt? Nei det er umulig. Så snart vi sier til oss selv at vi må slutte å tenke, blir vi enda mer opptatt av tanken. Vi bestemmer ikke hvilke tanker som kommer hver dag, det eneste vi kan gjøre er å observere dem og bestemme oss for hvilke av dem vi ikke ønsker å beholde. Det er viktig å ikke stole blindt på tankene. Dersom du slutter å stole blindt på tankene, er du på god vei til å bli fri.

Å ha levd med en høy lyd i begge ørene, tjuefire timer i døgnet over femten år, har gitt meg en utrolig erfaring og innsikt i tankens kraft og virkning. Når jeg i tillegg har fått melding om at jeg må leve med denne lyden til jeg dør, sier det seg selv at det krever mye rent psykisk.

Jeg opplevde at jeg ikke fikk sove. Det var vanskelig å sovne inn på grunn av lyden. Det tok lang tid før jeg skjønte at det ikke var lyden, men tanken på lyden som var problemet. Den ble mer fremtredene når jeg la hodet på puten. Da var det bare meg og øresusen. Der og da dukket det opp en automatisk tanke hver kveld. Den fortalte meg at det ikke var mulig å sove med en slik lyd i øret. Etter en tanke følger ofte en følelse. Jeg fikk angst og betraktet raskt øresusen som en fiende.

 Nå var det viktig for meg å plassere denne katastrofetanken på et sidespor og ikke lenger tillegge den stor troverdighet. Jeg valgte å benytte meg av meditasjonsteknikker og slik rette fokus mot helt andre ting. Det fungerte. Nå sovner jeg som en stein.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar