fredag 11. februar 2011

Hørt, sett, bli tatt på alvor

Å bli hørt, sett og tatt på alvor er et grunnleggende behov alle mennesker har, om det er privat eller på jobb.

Jeg har kun hatt en sjef i hele mitt lange arbeidsliv som fullt ut har forstått dette. Å lede uten å forstå at slike grunnleggende behov må ligge i bunnen, er dømt til å mislykkes.

Arbeidsmiljøet er først og fremst leders ansvar. Men alle arbeidstakere må bli mer bevisst sitt ansvar og sine muligheter til å påvirke arbeidsmijøet positivt. Å gi tilbakemeldinger, både faglig og sosialt, er viktig for et godt arbeidsmiljø. I en helt ny undersøkelse gjennomført av TNS Gallup på vegne av Arbeidstilsynet sier fire av ti arbeidstakere at de savner tilbakemelding fra sine kollegaer.

Pingvineffekten sier: Omsorg demper smerte. Det finnes ingen sterkere kraft enn omsorg i forhold mellom mennesker. Ved å være en god og støttende kollega kan du bidra til å forebygge helseskader og sykdom og gi økt livskvalitet til deg selv og de du omgås.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar