tirsdag 1. februar 2011

Kvinden er manden underdanig

Har satt meg foran PCen igjen. Klokken er 0745. I dag har jeg tenkt å finpusse på min første roman. Ideen til romanen fikk jeg fra brev koffardikaptein Jan. B. Hormeman skrev til Petra Neeraas i min hjemby Kristiansund på 1870 tallet. Det har vært utrolig lærerikt å lese disse brevene da de gir et godt inntrykk av forholdet mann/kvinne på den tiden. Den 19 januar 1871 skriver han blant annet:





Tusind tak for dit sidste Brev. Jeg ser tli min forfærdelse at du enda ikke vil høre fornuft og gi dig paa at Kvindens skal være manden underdaning. For at overbevise dig maa jeg derfor tage bevis ug av Bibelen til dig. Du finder inlagt en side av min mors gamle Bibel, og kan ikke engang dens ord ovrebevise dig, saa giver jeg opp....

Likheten til andre religioners syn på kvinner i dag er slående, og det er ikke så langt tilbake i tid. Brevene står sentralt i den romanen jeg håper å få utgitt.

Tenner talglyset, har en kopp espresso ved min side. Føler at dette skal bli en god dag.

1 kommentar:

  1. Heldigvis har vi kommet litt lenger i meninger. Ihvertfall noen av oss. Nyt dagen. :)

    SvarSlett