mandag 21. februar 2011

Innebygd videospiller

INNEBYGD VIDEOSPILLER
Vi tror et alminnelig liv ikke er bra nok for oss. Mange har mistet evnen til å se skjønnheten i hverdagslige opplevelse, mens hemmeligheten ved livet er å betrakte hver eneste liten opplevelse som en gave. Som da barnebarnet Emil under påkledning merket at klærne var et nummer for stor og uttalte:

-Kjære Gud hjælp mæ så æ væks fortar. Mora: Kan han hjelpe deg med det da? Emil: Ja, han hjalp mæ sist æ spurt.

Fra barnsben av blir alt lesset inn i topplokket vårt, arkivert og sortert. Forenklet kan man si at hjernen har to hukommelsessentra, et for faktaopplysninger og et hvor følelser lagres. Jeg er ikke i tvil om hvilket senter som ha hatt størst betydning for min utvikling som menneske. Det er de opplevelser som er knyttet til følelser, ting som har skremt eller begeistret meg.  

Stup (Foto: WILFREDO LEE/AP)

 Stup sa min far til meg da jeg som 12 åring sto ved bryggekanten og tittet ned i tarejungelen. Han mente det sikkert godt. Det var på tide at poden lærte seg å stupe som en mann. Jeg slapp meg forsiktig ut fra kanten og møtte vannveggen med hodet. - Når du møter vannet må du vende hodet opp, forklart han. Men skrekken hadde tatt meg. Jeg fortsatte ned i tarejungelen og var nær ved å drukne. Etter den dagen har jeg aldri stupt. Nå møter jeg vannflaten med beina først.

Nå tar jeg en kort pause fra bloggen. Vi sees om ikke alt for lenge!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar